Authentiek tai-chi, wat betekent dat?
Tai-chi heeft zich vooral sinds het begin van de twintigste eeuw ontwikkeld tot heel diverse oefensystemen, variërend van gezondheidsgymnastiek voor senioren, wedstrijdsport en bewegingskunst. Traditioneel had men het over echt tai-chi als de leraar en zijn leerlingen voldeden aan de principes van de tai-chi klassieken.
Klassieke teksten van tai-chi
Vervolgens ontstond er een discussie over wat de echte klassieken dan nu eigenlijk waren. De sinoloog Douglas Wile heeft daar zinnige dingen over geschreven in de vorm van een aantal boeken. Recentelijk heeft een zekere Paul Brennan al zijn vertalingen van de teksten van oude, Chinese meesters in de vechtkunst op internet gezet.
De teksten die ik interessant vond, omdat ze op een of andere manier gerelateerd zijn aan onze overdrachtslijn, kun je hieronder als e-book (Engelstalig) downloaden:
- Taiji houdingen en principes volgens Song Shuming; de leraar die de oefening van spontane beweging in het begin van de 20ste eeuw vermoedelijk heeft overgedragen aan enkele beroemde tai-chi leraren.
- De tai-chi klassieken; zoals die vooral door de Wu en Yang-scholen worden gevolgd.
- Hao school van tai-chi die zijn oorsprong heeft bij de 19de eeuwse meester Wu Yuxiang.
- Yang-school van tai-chi volgens Dong Yingjie; uit de school van de beroemde meester Yang Chengfu.
- Tai-chi toepassingen volgens Yang Chengfu.
Hoe de vitale energie wordt gebruikt bij tai-chi
Een onderwerp dat veel terugkomt in deze teksten is de integratie van het concept `chi in tai-chi. Overigens heeft de chi in het woordje tai-chi niets te maken met de chi (= levenskracht) waar we hier op doelen. Het gebruik van chi is een van de aspecten wat tai-chi tot een zogenaamde interne vechtkunst maakt. Kracht zonder gebruik te maken van chi is botte kracht en heeft niks met tai-chi te maken.Een belangrijke stelling uit die klassieken is dan ook dat de geest met een intentie de chi beweegt en dat de chi het lichaam beweegt. De wijze waarop deze stelling vervolgens een plaats krijgt in de oefening is ten eerste afhankelijk van de school die je volgt en ten tweede in hoeverre je instructeur de kennis hiervan heeft overgedragen gekregen.
Onze leraar dr. Shen Hongxun noemde als een van zijn eerste en belangrijkste voorbeelden van leraren die deze stelling op de juiste manier konden toepassen Tian Zhaolin. Hieronder kun je zien hoe de zoon van Tian Zhaolin een stukje vorm laat zien, waarbij op de juiste manier de geest de chi en de chi het lichaam beweegt:
Tai-chi als bewegingskunst
Als een beoefenaar veel ervaring heeft met zijn lichaam laten bewegen door intentie en chi, ziet het er flitsend en natuurlijk uit, omdat het lichaam als het ware is opengewerkt door de vele oefening. Wanneer beoefenaars minder ervaring hebben beweegt lichaam wel als water; vloeiend en als een geheel. De kracht van de interne beweging duwt het lichaam dan nog in allerlei richtingen, die niet intentioneel zijn.
In dat geval kan het er als hieronder uitzien. De studenten hebben een opdracht gekregen om met een intentie de chi door het lichaam te laten bewegen en daar vervolgens met behulp van de vorm richting aan te geven:
Iedereen die wil investeren in oefening kan dit leren en zijn beweging steeds verder vervolmaken. Deze manier van bewegen noemen wij de bewegingskunst van tai-chi. Op deze wijze oefenen helpt om je geest tot rust te brengen en je lichaam te laten bruisen van energie.